Opakowania a zrównoważona przyszłość gastronomii

Opakowania a zrównoważona przyszłość gastronomii

Opakowania w gastronomii są równie ważne jak ich zawartość. Muszą być nie tylko estetyczne, ale przede wszystkim funkcjonalne. Klienci oczekują, że jedzenie dotrze do nich w nienaruszonym stanie z zachowaniem odpowiedniej temperatury i walorów smakowych. Jak to zapewnić, dbając o środowisko?

Szybko i wygodnie

Jak wynika z najnowszych badań, w 2023 roku wartość rynku cateringu dietetycznego w Polsce wyniosła ponad trzy miliardy złotych, notując wzrost o 19 proc. w porównaniu do 2022 roku. Eksperci szacują, że blisko 14 proc. Polaków regularnie korzysta z usług cateringu dietetycznego mimo rosnących cen. Zainteresowanie dietą pudełkową wynika w głównej mierze z chęci utrzymania zbilansowanej diety. Drugim powodem częstego sięgania po pudełka jest zdaniem ekspertów wygoda.

Nie sposób również nie dostrzec dynamicznego wzrostu rynku delivery, który, z roku na rok, cieszy się coraz większą popularnością wśród gości. Odwiedzenie ulubionej restauracji to przyjemność, na którą nie zawsze znajdziemy czas w codziennym pędzie. W przypadku zamówień z dowozem wystarczy pobrać aplikację, zalogować się, wybrać danie, na które mamy ochotę, dokonać opłaty, a następnie czekać, niecierpliwie wypatrując kuriera z zamówieniem. To szybkie i proste.

Z ekologią za pan brat

Rosnące zainteresowanie cateringiem dietetycznym oraz usługami gastronomicznymi z dostawą do domu w ostatnich latach znacząco wpłynęło na zróżnicowanie opakowań, z których korzystają lokale gastronomiczne. Należy jednak wziąć pod uwagę, że kształtowanie się nowych trendów i wymagań dotyczących pudełek determinują zarówno zmiany prawne, jak i zmiany zachodzące w stylu życia oraz wzrost świadomości ekologicznej konsumentów.

Ogromny wpływ na opakowania w gastronomii wywarła tzw. dyrektywa SUP, zgodnie z którą należy zmniejszyć stosowanie opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym pojemniki na żywność i kubki na napoje. Jak podkreślają eksperci, dyrektywa SUP promuje rozwój alternatywnych rozwiązań i produktów przyjaznych dla środowiska. Propaguje przy tym podejścia wspomagające gospodarkę, które dają pierwszeństwo zrównoważonym i nietoksycznym produktom wielokrotnego użytku oraz systemom ponownego użycia. Nadrzędnym celem ustawy jest zatem nie tylko zapobieganie powstawaniu odpadów z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, ale i ograniczenie ich negatywnego oddziaływania na planetę.

Na miarę czasów

Od 1 lipca 2024 roku restauracje w całej Unii Europejskiej są zobowiązane do zapewnienia gościom opakowań alternatywnych, umożliwiających wielokrotny użytek. Do tej pory najpopularniejsze były te wykonane z plastiku lub ze styropianu, jednak ze względu na dążenie do zrównoważonego rozwoju, obecnie najczęściej stosowanymi materiałami są papier, tektura, bambus, trzcina cukrowa, materiały biodegradowalne oraz tworzywa sztuczne wykorzystywane do produkcji plastikowych pojemników wielorazowych.

Dlaczego ekologia staje się coraz istotniejszym kryterium wyboru opakowań w branży gastronomicznej? To nie tylko wynik ustawy, ale i zmiany stylu życia gości, którzy zdają sobie sprawę z wpływu, jaki opakowania wywierają na środowisko, lecz jednocześnie nie chcą z nich rezygnować. Takie podejście skłania restauratorów do poszukiwania bardziej zrównoważonych rozwiązań.

Bezpieczeństwo to podstawa

Przygotowując dania w dostawie lub w formie cateringu dietetycznego, należy zwrócić uwagę na rygorystyczne normy bezpieczeństwa żywnościowego i higieny. To szczególnie ważny aspekt, biorąc pod uwagę fakt, że konsumenci oczekują, że dania będą nie tylko smaczne, ale i odpowiednio zabezpieczone przed zanieczyszczeniami. Co więcej, najlepiej, aby posiłek dotarł do zamawiających w niezmienionej formie.

Producenci opakowań próbują sprostać wzrastającym oczekiwaniom klientów, zapewniając elastyczność i szeroki wybór. Widać to zwłaszcza w cateringu dietetycznym, który charakteryzuje się koniecznością dostosowania posiłków do indywidualnych potrzeb konsumentów. Tym samym w zależności od typu diety czy zamówionego dania pojemnik powinien umożliwiać odpowiednie porcjowanie i przechowywanie różnorodnych produktów, począwszy od lekkich przekąsek, po dania główne, na sałatkach, zupach i deserach skończywszy.

Opakowania w gastronomii powinny być łatwe do otwierania i wytrzymałe. Muszą także nadawać się do transportu, dając gwarancję, że dania nie ulegną zniszczeniu podczas dostawy.

Etykieta bez tajemnic

Jednym z najważniejszych elementów każdego opakowania jest etykieta. Sposób etykietowania ma szczególne znaczenie dla osób korzystających z usług cateringu dietetycznego. W większości to klienci, którzy oczekują pełnej informacji zarówno na temat składu, jak i wartościach odżywczych, a także alergenach zawartych w daniu. Z tej przyczyny pudełka i pojemniki, które trafią w ich ręce, powinny umożliwiać łatwe umieszczenie etykiet zachowujących czytelność przez cały okres korzystania.

Ponadto opakowania mogą sprawdzić się jako nośnik reklamy. To możliwe poprzez zadbanie o ich personalizację. To aspekt, dzięki któremu można wiele zyskać, budując własną markę. Wystarczy umieszczenie na pojemnikach nazwy restauracji, kodu QR do strony internetowej lokalu lub menu, a także danych kontaktowych. Takie działanie pomoże zwiększyć rozpoznawalność lokalu, dzięki czemu osoby korzystające z jego usług, widząc odpowiednio oznakowane opakowanie natychmiast je z nim skojarzą.

Podsumowując, opakowania w gastronomii muszą sprostać rosnącym wymaganiom konsumentów i wyzwaniom związanym z ochroną środowiska. Ich przyszłość warunkuje wprowadzenie ekologicznych materiałów, przełom w podejściu gości, a także zmiany w regulacjach prawnych. Kluczowy dla sukcesu restauracji lub firmy cateringowej jest zatem wybór odpowiednich opakowań, które spełnią zarówno potrzeby funkcjonalne, jak i ekologiczne.