Lody - gwarancja smaku i jakości
Rzemieślnicze produkty zyskują na popularności. Nie inaczej jest w przypadku lodów, których różnorodność na rynku jest wynikiem wciąż rosnącego zapotrzebowania na nowe smaki i naturalny proces wytwarzania. Czas więc postawić na jakość. Czas na lody!
Czekaliśmy, czekaliśmy, aż w końcu jest. Wyczekiwana, choć od dłuższego czasu mocno dobijająca się do restauracyjnych okien. Zapraszająca na zewnątrz, do ogródków usytuowanych przed lokalem. Wiosna, bo o niej mowa, w tym roku na pewno inna niż wiele poprzednich, jednakże w jednej kwestii pozostaje niezmienna - sygnalizuje początek sezonu lodowego. Chociaż zdecydowana większość producentów pragnie, by trend jedzenia lodów jedynie, gdy jest ciepło, odszedł w zapomnienie, to równie spore grono ich wielbicieli ze smakiem lodów kojarzy cieplejsze dni. Tych wiosną z pewnością nie zabraknie, dlatego tak producenci, jak i osoby odpowiedzialne za dostawy w lokalach gastronomicznych, muszą przygotować odpowiednią ofertę. Ta nie może być jednak powieleniem ostatnich lat, chociaż, jak łatwo się domyślić, większość osób od dawna ma swoje ulubione smaki, którym są wierni. Czy to oznacza, że trzeba się zamykać na nowości rynkowe? Wręcz przeciwnie. Oznacza to wyzwanie, przed którym stają producenci - utrzymać wysoki poziom jakości lodów już poznanych przez konsumentów, ale i zainspirować ich do odkrywania równie wysokich jakościowo, lecz nowych pozycji w ofercie.
Szeroki wachlarz wyboru
Krok w krok za pomysłami producentów podążają osoby prowadzące restauracje, kawiarnie czy lodziarnie - lokale opierające się tylko i wyłącznie na sezonowej sprzedaży lodów. Każda z tych person ma za zadanie przyciągnąć do siebie gości, którzy zainteresują się ich ofertą, a co najważniejsze, wyjdą z lokalu zadowoleni, a może i do niego wrócą. Chociaż lody w menu lokali znajdują się przez cały rok, to właśnie teraz, na wiosnę, należy dokładnie przeanalizować ich pozycję i wprowadzić kilka zmian. Podstawową wydaje się być po prostu poszerzenie oferty o nowe propozycje w rubryce "desery". Jednak, aby odpowiednio to zrobić, należy dokładnie przeczesać rynek w poszukiwaniu producentów lodów, którzy zapewnią lokalowi produkt najwyższej jakości, przygotowany starannie, w sposób profesjonalny. Dlaczego to takie ważne? Wzbogacenie oferty lokalu gastronomicznego o szeroki wybór lodów jest okazją do przyciągnięcia nowych gości, a co za tym idzie - szansą do zwiększenia obrotów, szczególnie w okresie wiosenno-letnim. Nie ma chyba restauratora, który nie chciałby zbudować z gośćmi długotrwałych relacji. Skoro więc ma taki plan, musi postawić na produkty naturalne, charakteryzujące się wysoką jakością, a także wpleść do menu lody o unikatowych smakach. Osoby przybywające do kawiarni czy restauracji to coraz bardziej świadomi konsumenci, dlatego nie można iść na łatwiznę.
Rzemieślnicza rewolucja
Goście coraz częściej poszukują czegoś więcej niż prostych deserów przyrządzanych ze sklepowych produktów, a podawanych w zwykłych pucharkach. Idąc za znakiem czasów, należy poszukać alternatywy dla lodów masowej produkcji. Jednak, czy trzeba szukać daleko? Na rynku pojawia się przecież coraz więcej restauratorów, którzy decydują się na zamówienia lodów w lokalnych wytwórniach. W branży odpowiedzialnej za produkcję lodów liczą się obecnie przede wszystkim naturalne składniki oraz rzemieślnicze receptury, gwarantujące wysoką jakość produktów. Rzemieślnicze lody umocniły swoją pozycję na rynku w trakcie ostatnich sezonów, co jasno pokazuje, że potrzeby gości kawiarni czy restauracji bardzo się zmieniły. Czasy konserwantów czy niezdrowych dodatków przemijają, a goście oczekują deserów stworzonych na bazie mleka, świeżych owoców i warzyw. Wielu wie już, że deser w lokalu nie musi równać się zjedzeniu bomby kalorycznej. Wśród tradycyjnych, ale i rzemieślniczych lodów niezmiennie od lat królują takie smaki, jak śmietanka, truskawka, pistacja czy lody czekoladowe. Goście chcą jednak poznawać nowe smaki, dlatego większość producentów otwiera się na ich potrzeby. Słony karmel już na dobre zagościł na liście jednego z najczęściej wybieranych rodzajów lodów. Poza tym lody oraz sorbety, których popularność wciąż rośnie, przygotowywane w naturalny i tradycyjny sposób, to także tak niekonwencjonalne smaki, jak np. ananas z imbirem, czekolada z chili, zielona herbata, cytryna z pietruszką, gruszka z selerem naciowym, rokitnik z jarzębiną, banan ze szpinakiem, ser z brzoskwinią i czarnuszką, miód, sezam, a także lody o smaku alkoholi - piwa, whisky czy nawet oddające smak konkretnych drinków.
Wege lody
Poszerzająca się bez końca oferta lodów to znak, iż jest na nie coraz większe zapotrzebowanie. Mimo że ta wciąż się rozrasta, niezmienny pozostaje jednak stały podział produktów na lody impulsowe, familijne oraz gastronomiczne. Czy oznacza to jednak, że tych ostatnich nie można kupić pod wpływem impulsu? Absolutnie można, ale to właśnie tutaj pojawia się ogromna rola osoby odpowiadającej za menu, w którym muszą znaleźć się takie pozycje, od razu zachęcające gości do wejścia do lokalu i zamówienia deseru. Oczywiście przygotowując ofertę sezonową, należy pamiętać także o weganach, dlatego na rynku nie brakuje lodów wegańskich, które w smaku wcale nie muszą odbiegać od tradycyjnych lodów. Wszystko w związku z coraz większym przywiązaniem gości do kwestii zdrowotnych oraz światopoglądowych. Producenci lodów dla takich osób przygotowują lody z mniejszą zawartością cukru albo jego zamiennikami, a także na bazie napojów roślinnych. Nie brak również propozycji produktów niezawierających glutenu. Tegoroczny sezon może być przykładem rozwoju nurtu wege i eko, a co za tym idzie - na rynku pojawią się jeszcze zdrowsze lody i jeszcze bardziej wyszukane propozycje ich smaków.
Lodziarnia na kółkach
Popularność lodów wciąż rośnie, dlatego branża odnotowuje rokrocznie rozwój, co wpływa na coraz to bardziej interesujące sposoby dystrybucji lodów. Jednym z nich jest wózek gastronomiczny. Podczas wiosennych spacerów na każdym rogu spotkać możemy mobilne kawiarnie, dlaczego więc nie miałoby się to tyczyć także lodziarni? Mobilna gastronomia to świetny pomysł na biznes, a i idealna odpowiedź na chwilowe zapotrzebowanie organizmu na kawę czy loda. Decydując się na poprowadzenie tego typu działalności, należy jednak pamiętać o tym, by w ofercie znalazły się lody produkowane w sposób naturalny, tak by oferta wyróżniała się spośród wielu na rynku. Pomocny będzie w tym wizualnie spersonalizowany wózek gastronomiczny z profesjonalnymi konserwatorami na lody, dzięki czemu wyróżni się on na tle innych tradycyjnych lodziarni. Gastronomia obwoźna z lodami własnej roboty to nie tylko oryginalny pomysł na biznes, ale ruch bardzo pożądany przez konsumentów zwracających uwagę na składniki lodów oraz sposób ich przygotowania. Natomiast odpowiedni konserwator na lody daje pewność, że przechowywany w nim produkt nie straci smaku ani świeżości. Odpowiedni sprzęt i produkty najwyższej jakości to elementy, o które trzeba zadbać w pierwszej kolejności. Wówczas można być pewnym, że inwestycja w pełni się spłaci, a konsumenci z zadowoleniem do nas wrócą.
Jakość gwarancją radości
Niekonwencjonalne połączenia smaków. Produkcja rzemieślnicza. Jakość. Na te elementy konsumenci zwracają uwagę, zatem i im przyjrzeć musi się każdy prowadzący lodziarnię, kawiarnię czy restaurację. Nawet jeśli oznacza to wyższe koszty, nie ma się czym martwić, co bowiem łatwo można zauważyć, goście wolą zapłacić więcej, lecz mieć pewność co do zamówionego produktu. Gwarancję, że się na nim nie zawiodą. W trakcie konsumpcji lodów można niejednokrotnie zauważyć, że poprawia się nam humor. Wszystko poprzez fakt, iż lody wywołują pozytywne skojarzenia - z dzieciństwem, orzeźwieniem, ochłodą, słońcem czy wakacjami. Należy przy tym zwrócić jednak uwagę, czy spożywane produkty będą dobre dla naszego zdrowia, czy nie zawierają alergenów, na które możemy być uczuleni. Wtedy wystarczy postawić na odpowiednie jakościowo lody i cieszyć się ich smakiem, bo dlaczego ograniczać ich spożycie? Po lody warto przecież sięgać nie tylko wiosną bądź latem, ale przez cały rok.
autor: Łukasz Nowak