Analiza rynku dystrybutorów i hurtowni - część II
Współpraca właścicieli lokali z dystrybutorami, hurtowniami i dostawcami to jeden z najważniejszych elementów, który przekłada się na sukces w branży gastronomicznej. To aspekt, który wykracza poza ramy dystrybucji, wpływając na jakość, dostępność oraz zróżnicowanie produktów. Przedstawiamy drugą część analizy, w której przyjrzymy się, w jaki sposób dystrybutorzy, hurtownie oraz dostawcy odpowiadają na potrzeby właścicieli lokali gastronomicznych, a także postaramy się wyjaśnić, co w tym kontekście oznacza partnerstwo.
W pierwszej części raportu skupiliśmy się na zaprezentowaniu oczekiwań restauratorów wobec dystrybutorów, hurtowni i dostawców w branży gastronomicznej. Najnowsze badania wskazały, jakimi kryteriami kierują się właściciele lokali gastronomicznych, nawiązując współpracę z określonymi firmami. Ponadto doszliśmy do wniosku, że bardzo duży wpływ na budowanie trwałych relacji mają nie tylko trendy czy preferencje konsumentów, ale przede wszystkim sytuacja ekonomiczna. Zmniejszenie wpływu inflacji, niski poziom bezrobocia oraz rosnący dochód rozporządzalny, jak wynika z danych PMR, stanowią czynniki, które mają pozytywny wpływ na rozwój sektora HoReCa w Polsce.
Nie bez znaczenia pozostaje wartość przychodu, który generuje gastronomia. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, opublikowanych w 2023 roku, przychody z działalności gastronomicznej w Polsce wyniosły w 2022 roku ponad 64,6 mld zł. W porównaniu z rokiem poprzednim to wzrost o 32,8 proc. Z kolei w 2020 roku gastronomia wygenerowała przychód wynoszący 37,6 mld zł. W przedsiębiorstwach powyżej dziewięciu osób przychody z działalności gastronomicznejw cenach bieżących wyniosły 39,1 mld zł, w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowując wzrost o 41,7 proc., co stanowiło 60,6 proc. przychodów z działalności gastronomicznej ogółem w naszym kraju. Wzrost przychodu to tendencja, którą zaobserwowano we wszystkich województwach. Oznacza to, że branża gastronomiczna cały czas rozwija się, wpływając na wzrost gospodarczy, któremu sprzyja także rosnąca liczba lokali gastronomicznych. Im więcej lokali, tym większe znaczenie dystrybutorów, hurtowni i dostawców.
Na każdą kieszeń
Obserwując rynek, nie sposób nie dostrzec, że zarówno dystrybutorzy, jak i hurtownie mają świadomość, że podstawowym kryterium wyboru dla restauratorów jest cena. Widać to zwłaszcza w stosowaniu różnorodnych strategii i kształtowaniu oferty dostosowanej do sytuacji ekonomicznej. Celem jest zapewnienie konkurencyjnych cen przy zachowaniu wysokiej jakości produktów.
- W obliczu wyzwań gospodarczych pozornie dobrymi sposobami, które mogą poprawić wynik finansowy, są oszczędności i wybór tańszych marek. Okazuje się to jednak ślepą uliczką, ponieważ prowadzi do obniżenia jakości, a także spadku liczby gości. W efekcie przychody są coraz niższe, a tego nie zrekompensują żadne nowe oszczędności. Dlatego kluczowe staje się zwiększanie atrakcyjności i wartości oferty, w czym pomagają dobrze znane, cenione przez gości produkty oraz marki z portfolio Gourmet Foods. Z myślą o generowaniu większej marży przez naszych klientów powstały Napoje Sezonowe ? projekt bazujący na atrakcyjnych, gotowych rozwiązaniach. Inwestowanie w jakość nie tylko przyciąga nowych gości, ale również utrzymuje lojalność obecnych, co przekłada się na stabilność biznesu i wzrost przychodów - podkreśla Piotr Witomski, dyrektor zarządzający Gourmet Foods.
Aby zrozumieć znaczenie ceny przy wyborze partnera w gastronomii, warto odpowiedzieć na pytanie, co stanowi największe bariery w prowadzeniu działalności gastronomicznej w Polsce. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PMR w ramach raportu "Rynek HoReCa w Polsce 2023. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2023-2028. Wpływ inflacji i wojny w Ukrainie", w 2023 roku największą barierę stanowiły wysokie koszty utrzymania lokalu (71 proc.). Ogromnym utrudnieniem były również wysokie koszty zatrudnienia pracowników, na które wskazywało 49 proc. respondentów. Czynnikiem, który uwzględniono w badaniu, była także niepewna sytuacja gospodarcza (33 proc.).W tegorocznej odsłonie badania przeprowadzonego przez PMR na przełomie kwietnia i maja 2024 roku wśród placówek gastronomicznych i firm cateringowych największą trudnością ponownie okazały się wysokie koszty, w tym opłaty za media, czynsz, półprodukty i żywność ? to zdanie 52 proc. firm. Wysokie koszty zatrudnienia pracowników, podobnie jak rok wcześniej, uplasowały się na drugim miejscu czynników utrudniających działanie na rynku gastronomicznym (46 proc.). To efekt m.in. podnoszenia płacy minimalnej.
Stabilizację cen umożliwia zawieranie długoterminowych umów z producentami, a także personalizowanie oferty w zależności od wymagań restauracji, co pozwala na optymalizację kosztów przy zachowaniu wysokiej jakości.
Z najwyższej półki
Dystrybutorzy starają się odpowiadać na potrzeby branży, nawiązując współpracę z producentami, a także przykładając wagę do bezpieczeństwa żywności. Wszystko po to, by zapewnić najwyższej jakości produkty.
- Wszystkie produkty będące w ofercie Allfood pochodzą od wyselekcjonowanych producentów żywności. Ponadto zapewniamy produkty regionalne, które także są weryfikowane pod kątem wysokiej jakości i certyfikatów bezpieczeństwa. Począwszy od momentu dostawy, po magazynowanie, aż do dostarczenia do klienta finalnego, każdy produkt jest monitorowany pod kątem temperatury przechowywania, terminu przydatności do spożycia oraz identyfikowalności miejsca, w którym znajduje się w magazynie lub w samochodzie dostawczym. Dbając o zachowanie najwyższej jakości, wdrożyliśmy również rozwiązania w postaci systemu HACCP oraz procedury dobrej praktyki higienicznej GHP i GMP. Wszystkie nasze oddziały znajdują się pod stałą kontrolą instytucji sanitarnych. Pracownicy Allfood posiadają aktualne badania lekarskie dopuszczające ich do pracy z żywnością, zachowując najwyższe standardy higieny i bezpieczeństwa - zaznacza Jacek Podolecki, dyrektor sprzedaży Allfood.
Kontrola jakości na każdym etapie łańcucha dostaw, począwszy od produkcji po dostawę do lokalu, gwarantuje tym samym najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa.
Czas na wagę złota
Kryterium, którego nie można pominąć we współpracy z dostawcami, jest szybkość i terminowość dostaw. Zapewnienie, że produkty zostaną dostarczane w możliwie najkrótszym czasie od momentu zamówienia gwarantuje ich świeżość. Kluczowe są również odpowiednie warunki przechowywania i transportu.
- Zaczynamy od starannej selekcji dostawców. Aby mieć pewność, że w naszej ofercie znajdują się sezonowe świeże warzywa i owoce, zapraszamy do współpracy głównie rodzimych producentów. Dzięki temu maksymalnie skracamy łańcuch dostaw, a to przekłada się na świeżość i wysoką, powtarzalną jakość. W kolejnym etapie nasz doświadczony zespół kontrolerów jakości dokładnie sprawdza przyjmowane dostawy i ocenia, czy produkty spełniają nasze rygorystyczne wymagania. Gwarantujemy też najlepsze warunki przechowywania. Część naszego magazynu, przeznaczona na świeże warzywa i owoce, podzielona została na cztery strefy temperaturowe z automatyczną regulacją poziomu wilgotności, aby zapewnić optymalne warunki w zależności od specyfiki produktu. Przed kompletacją zamówień po raz kolejny sprawdzamy ich jakość i eliminujemy te, które nie odpowiadają naszym standardom - mówi Bartosz Kozłowski, dyrektor Działu Zakupów Chefs Culinar.
To znak, że szczególną rolę odgrywają dostawcy, którzy zapewniając terminowość dostaw, dbają o utrzymanie jakości produktów. Opóźnienia prowadzą do braków w zaopatrzeniu, co może negatywnie wpłynąć na działanie restauracji, a w dalszej perspektywie na zadowolenie gości.
Oferta na medal
Dystrybutorzy i hurtownie starają się zapewnić szeroką gamę produktów. Właściciele lokali gastronomicznych są świadomi, że oferta, z której skorzystają, wpłynie na to, co znajdzie się w menu, a w dalszej kolejności na talerzu gościa. To jeden z powodów, dla których tak ważna jest znajomość bieżących trendów. Tendencją kształtującą współczesną gastronomię jest m.in. przygotowywanie dań na bazie produktów sezonowych i lokalnych.
Dostosowanie zakupów do sezonowości, zmieniających się preferencji gości, a także jasna komunikacja na temat cen i jakości produktów, w tym udostępnianie informacji na temat składników, pochodzenia czy procesów produkcji, to podstawa owocnej współpracy.
- Odpowiadanie na potrzeby naszych obecnych i przyszłych odbiorców jest kluczowym elementem naszej strategii. Staramy się nie tylko adresować kwestię ceny i jakość oferowanych produktów, ale także brać pod uwagę inne elementy, które dopełniają obraz dostawcy oferującego kompleksowy serwis. Stawiając na: różnorodność i szerokość oferty, dostępność, szybkość i terminowość dostaw, dostęp do aplikacji ułatwiających zarówno zamawianie naszych produktów, jak i realizowanie kluczowych operacji w obrębie "order to cash", mamy świadomość, jak ważne jest profesjonalne doradztwo, szkolenia czy wyposażenie lokali. Z tego powodu każdy z wymienionych czynników stanowi element wsparcia rozwoju, który dedykujemy i oferujemy naszym partnerom. Rozumienie i kompleksowe adresowanie potrzeb wynikających z charakteru prowadzonej działalności ma dawać naszym partnerom nie tylko poczucie bezpieczeństwa i gwarancji ciągłości biznesu, ale również ma stanowić fundament dalszego rozwoju - podkreśla Waldemar Dimke, dyrektor handlowy IF&B Foodservice Mille Sapori Poland.
Budowaniu długoterminowego partnerstwa sprzyja także oferowanie programów lojalnościowych.
Dystrybutorzy i hurtownie w sektorze HoReCa starają się spełniać oczekiwania restauratorów, poświęcając czas na budowanie trwałych relacji opartych przede wszystkim na zaufaniu i wzajemnych korzyściach. Stabilność dostaw pozwala zarówno na budowanie zaufania gości, jak i na utrzymanie wysokich standardów oferowanych usług.
Tekst powstał przy współpracy z: