
Zmiany w oznaczeniach na piwie
Pierwszy raz od 10 lat branża piwowarska wprowadza zmiany dotyczące nowych oznaczeń na butelkach i puszkach z piwem. Dotychczas funkcjonujące hasła, takie jak "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu", "Alkohol. Tylko dla pełnoletnich" czy też "W ciąży nie piję alkoholu" zostaną zastąpione trzema piktogramami nawiązującymi do tych haseł. Co ważne, nowe oznaczenia pojawią się jednocześnie na wszystkich piwach. Zmiany nie ominą piw bezalkoholowych - na nich pojawi się znak "18+".
Zmiany w oznaczeniach odpowiedzialnościowych zostaną wprowadzone przez producentów piw, zrzeszonych w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie. Pojawią się one na każdym opakowaniu piwa, a także w przekazach reklamowych.
Modyfikacje te są kontynuacją inicjatywy branży piwowarskiej, polegającej na zapobieganiu konsumpcji alkoholu przez osoby, które spożywać go nie powinny, czyli kobiety w ciąży, kierowców, a także osób niepełnoletnich. Największa zmiana dotyczy jednak piw bezalkoholowych - pojawią się na nich znaki "18+". Ma być to jasny przekaz do konsumentów, że mimo bardzo dużej popularności piw "zero", są one napojami przeznaczonymi jedynie dla osób pełnoletnich, podobnie jak wszystkie inne piwa z zawartością alkoholu.
- W tym roku mija 15 lat od wprowadzenia na butelkach i puszkach z piwem pierwszego znaku odpowiedzialnościowego "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu". W 2010 roku branża zaczęła zamieszczać kolejny - "Alkohol. Tylko dla pełnoletnich", a trzy lata później etykiety znakowano także hasłem "W ciąży nie piję alkoholu". Dotychczas oznaczenia te stosowano rotacyjnie. W tym roku zdecydowaliśmy się na uproszczenie znaków oraz jednoczesne stosowanie wszystkich trzech ikon na każdym opakowaniu piwa alkoholowego - powiedział Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.
Oznaczenia na etykietach piw mają odwoływać się do najważniejszych kwestii związanych z profilaktyką oraz kształtowaniem świadomości konsumentów. Mają przypominać, w jakich sytuacjach nie wolno sięgać po alkohol. Są one również istotnym elementem długofalowych działań samoregulacyjnych i edukacyjnych, prowadzonych przez Związek. Są ukierunkowane na przeciwdziałanie nieodpowiedzialnej sprzedaży oraz konsumpcji alkoholu.
Największa nowością jest wprowadzenie oznaczenia "18+" na piwach bezalkoholowych. Producenci tych napojów chcą w ten sposób zwrócić uwagę konsumentów, sprzedawców oraz rodziców na stanowisko branży piwowarskiej, które zakłada, że wszystkie piwa, również te bezalkoholowe, nie mogą być kupowane i konsumowane przez osoby niepełnoletnie.
- Świat piwa to świat dorosłych, do którego osoby nieletnie nie powinny mieć dostępu. Każde piwo, alkoholowe i bezalkoholowe, jest produkowane i warzone z myślą o dorosłym konsumencie, a nie osobach niepełnoletnich. Dlatego branża piwowarska stosuje te same zasady we wszystkich działaniach marketingowych. Są one jednakowe dla piw zawierających procenty, jak i tych niezawierających alkoholu - wyjaśnił Bartłomiej Morzycki.
Nowe oznaczenia są już stopniowo wprowadzane i widnieć będą na każdym opakowaniu piw warzonych przez Związek Browary Polskie. Znajdą się na opakowaniach do końca 2023 roku. Co ważne, inne polskie browary również będą mogły otrzymać licencję od ZPPP Browary Polskie, zezwalającą na stosowanie nowych oznaczeń.