Wino: Stare banderole ważne do końca 2022 roku

Wino: Stare banderole ważne do końca 2022 roku

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym. Wśród zmian znajduje się zapis, który wydłuża do końca przyszłego roku ważność starych banderol naklejonych na butelki napojów winiarskich. Jest to bardzo ważna informacja nie tylko dla branży, ale też wszystkich sprzedających wina.

Jak się okazuje, modyfikacji uległy zapisy dotyczące sytuacji zmiany wzoru banderol. Wprowadzono 12-miesięczny okres ważności dotychczasowych znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, licząc od dnia zakończenia stosowania dotychczasowego wzoru.  Do tej pory było to 12 miesięcy od daty wprowadzenia nowego wzoru.

Należy jednak pamiętać, że w drodze rozporządzeń, Minister Finansów ma możliwość wydłużenia okresu ważności banderol o dodatkowe pół roku, rok, a w razie potrzeby - o kolejne lata.

Wejście w życie tej zmiany oznacza, że wszystkie opakowania wyrobów winiarskich, oznakowane do 31 grudnia 2021 r. banderolami o starym wzorze, mogą być sprzedawane do dnia 31 grudnia 2022 r., więc o pół roku dłużej niż wskazywały dotychczasowe przepisy.

Nowe banderole będą znacznie mniejsze, a ich wymiary to jedynie 50 mm × 16 mm. Producenci i importerzy mają do wyboru jedno z kilku przedstawionych w rozporządzeniu miejsc aplikacji. Będą mogły być naklejone na szyjcie w kształt litery "I" lub odwróconej litery "L", bądź na korpusie butelki w pobliżu tylnej etykiety. Producenci sami zdecydują, który ze sposobów jest dla nich najbardziej odpowiedni.