
Wielkanocny stół w nowej odsłonie
Nieodłączną częścią wielkanocnych tradycji są kulinarne rytuały. Jednak na stole jest miejsce zarówno na tradycję, jak i nowinki. Prezentujemy przegląd nietypowych dań, które coraz częściej goszczą na polskim świątecznym stole.
Jak pokazują dane Glovo, w Wielką Sobotę dalej chętnie korzystamy z zamówień na wynos. Dominują frytki, kebab czy pizza, ze wzrostem nawet o kilkaset procent w porównaniu do zwykłego weekendu. Z kolei w zamówieniach zakupów spożywczych pojawił się ciekawy trend. Do "wojen majonezowych" dołącza nowy konkurent w postaci opcji wege.
Czy Polacy są kulinarnymi tradycjonalistami czy może jesteśmy nieco zmęczeni typowym menu i poszukujemy innych, mniej konwencjonalnych smaków? Aby się o tym przekonać, eksperci przeanalizowali dane na temat zamówień dokonanych w świąteczną sobotę w porównaniu ze zwykłym weekendem.
Choć święta kojarzą się z rodzinnym śniadaniem i tradycyjnym menu, coraz częściej stają się okazją do zamówienia jedzenia na wynos. Polacy wybierają wygodne, szybkie alternatywy, które pozwalają im spędzić więcej czasu z bliskimi.
W zestawieniu zamówień złożonych w aplikacji w Wielką Sobotę 2024 roku wybija się kilka szczególnie popularnych pozycji. Niekwestionowanym ulubieńcem w kategorii fast food była pizza - klienci zamawiali ją kilkukrotnie częściej niż w zwykły weekend. Popularnością cieszyły się też gotowe kanapki, kebab (nawet 40 proc. więcej zamówień), burgery, frytki oraz kawa i napoje kawowe.
Wśród zamówień odnotowano również istotny wzrost zamówień w Wielką Niedzielę. W porównaniu z 2023 rokiem, liczba zamówień w Niedzielę Wielkanocną 2024 roku wzrosła o 23,5 proc.
- W Glovo wierzymy, że przyszłość gastronomii leży w przekraczaniu granic ? nie tylko geograficznych, ale też kulinarnych, dzięki temu jesteśmy dziś liderem rynku delivery. Święta nie są już wyłącznie czasem domowej kuchni - klienci coraz chętniej sięgają po wygodne rozwiązania, które pozwalają cieszyć się chwilą - mówi Tomasz Suchodolski, Regional Director w Glovo. - Dla całej kategorii to bardzo pozytywny sygnał - konsumenci zaczynają ufać, że jakość i wygoda są dostępne również w dni, które jeszcze kilka lat temu były poza zasięgiem delivery. To też impuls dla partnerów - restauracji i sklepów - by planować specjalne oferty właśnie na święta. Warto też zwrócić uwagę na potrzeby osób, które nie obchodzą świąt - m.in. obcokrajowców mieszkających głównie w dużych miastach - dodaje.
W kategorii, która zwłaszcza w okresie świątecznym rozgrzewa dyskusję wśród Polaków, do walki dołączył nowy konkurent. Podczas gdy internauci debatują o preferencjach dotyczących ulubionych marek, w okresie okołoświątecznym widać zwiększone zamówienie majonezów wegańskich. Choć klasyczne opcje zajmują miejsca na podium, to warto odnotować, że jednego dnia majonez wege był najczęściej zamawianym produktem z tej kategorii.