SIGEP 2026: Włoskie lody rzemieślnicze umacniają pozycję w Europie

SIGEP 2026: Włoskie lody rzemieślnicze umacniają pozycję w Europie

Włochy przodują w Europie pod względem spożycia gelato, włoskiego mrożonego deseru, odpowiadając wraz z Francją i Hiszpanią za 68 proc. wszystkich sprzedanych porcji na pięciu największych rynkach. W okresie letnim wartość włoskiego rynku lodów wyniosła o 3 proc. więcej w porównaniu z 2024 rokiem. Co ważne, na ten okres przypada co najmniej 70 proc. szacowanego obrotu branży lodziarskiej we Włoszech, który wynosi 3 mld euro.

To dane, które cały łańcuch dostaw lodów rzemieślniczych zaprezentuje na targach SIGEP World - The World Expo for Foodservice Excellence, organizowanych przez Italian Exhibition Group (IEG) w Rimini Expo Centre we Włoszech. Kolejna, 47. edycja targów odbędzie się w dniach 16-20 stycznia 2026 roku.

"Wydarzenie potwierdza swoją rolę jako międzynarodowe targi prezentujące najlepsze produkty z branży lodów, wypieków, czekolady, kawy, pieczywa i pizzy. Prognozowana jest rekordowa edycja: z 1300 wystawcami z ponad 30 krajów rozmieszczonymi w 30 halach, oraz szacowaną liczbą odwiedzających z ponad 150 krajów" - podkreślają organizatorzy.

Najważniejsza na świecie przestrzeń prezentacji lodów rzemieślniczych

Oferta wyrabianych ręcznie lodów będzie najbardziej kompletna w skali światowej, obejmując cały łańcuch wartości. Technologia i wyposażenie (od najnowszej generacji maszyb, aż po witryny chłodnicze), surowce, składniki i półprodukty, projektowanie i wyposażenie oraz najbardziej innowacyjne rozwiązania cyfrowe dla każdego modelu biznesowego w branży gastronomicznej: od niezależnych lodziarni po zorganizowane sieci, restauracje szybkiej obsługi, lokale gastronomiczne wysokiej klasy i luksusowe obiekty hotelowe.

Fokus na zagranicę: od niemieckiego projektu Sigepland, aż po gościnny udział Indii w 2026 roku

SIGEP World intensyfikuje działania mające na celu zwiększenie obecności włoskich lodów rzemieślniczych na kluczowych rynkach. Pierwszym krokiem jest projekt "Sigepland" przygotowany z myślą o Niemczech, które stanowią drugi co do wielkości rynek lodów po Włoszech. Inicjatywa obejmuje spersonalizowane wycieczki z przewodnikiem dla tysięcy niemieckich profesjonalistów ułatwione dzięki bezpośredniemu połączeniu lotniczemu Monachium-Rimini w dniach trwania targów, aby sprzyjać nawiązywaniu kontaktów i zachęcaniu do zapoznania się z ofertą wystawców.

Program targów został zaprojektowany tak, aby zapewnić uczestnikom jak najbardziej wciągające doświadczenie. Gościem honorowym 47. edycji SIGEP World będą Indie: wybór ten świadczy o znacznej ekspansji i ogromnym potencjale rynku azjatyckiego dla włoskiej branży hotelarskiej i lodziarskiej. Delegacja indyjskich operatorów przybywająca na targi SIGEP będzie miała okazję poznać bliżej potencjał tradycyjnych włoskich lodów rzemieślniczych.

Ponadto zaplanowano działania w ramach cyfrowej kampanii ?What is Gelato??, której celem jest edukowanie zagranicznych inwestorów i operatorów w zakresie kultury, jakości i innowacyjnych zastosowań włoskiego gelato w gastronomii. Inicjatywa, realizowana we współpracy z Acomag (Krajowym Stowarzyszeniem Producentów Maszyn, Wyposażenia i Urządzeń do Produkcji Lodów) oraz Unione Italiana Food - Gelato Product Group, pozwoli włoskiemu łańcuchowi dostaw nawiązać kontakt z głównymi graczami na światowym rynku gastronomicznym poprzez warsztaty i masterclass.

Wielka rywalizacja: Włochy bronią tytułu podczas Gelato World Cup

Na arenie SIGEP World odbędzie się długo oczekiwany Gelato World Cup - odbywający się co dwa lata międzynarodowy konkurs, w którym zmierzą się zespoły profesjonalistów zajmujących się produkcją lodów. Podczas 11. edycji obecni posiadacze tytułu mistrzów świata -Włosi - zmierzą się z 11 krajami: Polską, Francją, Belgią, Japonią, Singapurem, Indonezją, Chinami, Argentyną, Meksykiem, Peru i Ekwadorem. Drużyny wezmą udział w ośmiu spektakularnych testach łączących rygor techniczny, smak i umiejętności artystyczne.

Dane sektorowe - lato potwierdza wzrost

Dane Circana CREST podkreślają kluczową rolę Włoch na rynku UE: "Pomimo pewnych niepewności związanych z niekorzystnymi warunkami klimatycznymi, lato jest motorem napędowym konsumpcji lodów we Włoszech, Francji i Hiszpanii, które łącznie stanowią 68 proc. porcji serwowanych w 5 największych krajach europejskich"- wyjaśnił Matteo Figura, dyrektor wykonawczy Foodservice Italia w Circana. "Lody potwierdzają swoją pozycję w kategorii niewielkich, dostępnych dóbr luksusowych, z których konsumenci nie chcą rezygnować".

Według AIG (Italian Gelato Makers? Association - Włoskiego Stowarzyszenia Producentów Lodów) lato potwierdziło prognozy dotyczące konsumpcji. Pod względem wartości wzrost wyniósł +3 proc. w porównaniu z 2024 rokiem: motorem napędowym sektora były przede wszystkim środkowe Włochy (+5 proc.) oraz południe (+4 proc.), podczas gdy północ odnotowała nieznaczny wzrost głównie z powodu niekorzystnych warunków pogodowych.

Więcej informacji na stronie www.sigep.it/en