
Reklama alkoholu. Czy jest to zgodne z prawem?
Temat ten jest niezwykle istotny z punktu widzenia przedsiębiorców, ale także i zagadnień społecznych. Dlatego w poniższym tekście odpowiadamy na pytania czy alkohol może być reklamowany, a także czy to zgodne z prawem?
Wedle przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości na terenie kraju reklama i promocja alkoholu są zabronione. Wyjątek stanowi piwo, które może być reklamowane na określonych warunkach. W rozumieniu ustawy reklamą jest publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych alkoholi lub symboli graficznych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe - informuje Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej.
Jakie są zasady?
Reklama napojów alkoholowych nie może budzić skojarzeń, które prowadzą do negatywnych skutków społecznych. Dlatego w reklamach nie można wiązać alkoholu z prowadzeniem auta, łączyć go z rozwiązywaniem problemów czy leczeniem. Co więcej, reklama alkoholu nie może pokazywać, że ten relaksuje.
Dodać należy, media społecznościowe takie jak Facebook i Instagram zezwalają na płatną promocję alkoholu. Nie można jednak pominąć lokalnych przepisów, dlatego w mediach społecznościowych nie może panować samowola. Dodatkowo w Polsce panuje całkowity zakaz reklamy alkoholu w wyszukiwarce Google i na platformie YouTube.
Jeśli chodzi o najpopularniejszą aplikację, czyli TikTok to tutaj sprawa wygląda trochę inaczej. Polityka platformy zabrania reklamowania napojów alkoholowych, a także wydarzeń kulturalnych sponsorowanych przez producentów alkoholi. Dlatego tworząc reklamę alkoholu w Internecie należy pamiętać o ogólnych zasadach promocji alkoholu w Polsce i innych krajach - przestrzega portal.