Raport HORECA 2022: Branża gastronomiczna w Polsce dwa lata po wybuchu pandemii
W raporcie zostały zebrane dane, które przedstawiają sytuację sektora HoReCa w trakcie i po pandemii Covid-19. Wszystkie informacje ukazują sytuację gospodarczą naszego rynku, na który wpłynęły wydarzenia z 2020 roku.
Wśród najważniejszych wydarzeń ostatnich, po-lockdownowych 12 miesięcy właścicielki i managerowie lokali gastronomicznych oraz eventowych zgodnie wymieniają trzy zjawiska:
- zakończenie lockdownu i ponowna możliwość przyjmowania gości w lokalach
- rosnące koszty funkcjonowania lokali (podwyżki cen energii, gazu, produktów)
- trudności z zatrudnieniem personelu Wszystkie powyższe zjawiska, w połączeniu z niestabilną sytuacją w Ukrainie, będą również rzutowały na funkcjonowanie branży HORECA w najbliższym roku.
I lockdown w branży
- Pierwszy rok pandemii w branży HORECA stał pod znakiem lockdownów - zamknięcia lokali, sprzedaży "na wynos" i prób działania w zmieniającym się "reżimie sanitarnym". Szczególnie dotkliwie odczuły ten stan kluby oraz obiekty specjalizujące się w organizacji przyjęć okolicznościowych. Natomiast w ostatnich 12 miesiącach lokale ucierpiały w największym stopniu poprzez ograniczenie imprez integracyjnych i wydarzeń firmowych. Widoczne i odczuwalne było to zwłaszcza w listopadzie i grudniu 2021 roku, w czasie kolejnej "fali" epidemii. Mimo braku formalnego lockdownu, wiele firm zrezygnowało z organizacji spotkań wigilijnych dla pracowników -Tomasz Szczęśniak, współzałożyciel i prezes portalu Briefly.
Co więcej, w trakcie pierwszego lockdownu Polacy prawie całkowicie zrezygnowali z planowania wydarzeń i integracji firmowych oraz imprez urodzinowych, z wyjątkiem osiemnastek. Ale nawet osiemnastki były planowane na dosyć odległe terminy - ostatni kwartał 2020 i na początek 2021 roku.
We wrześniu 2020 roku, czyli kilka miesięcy po zakończeniu pierwszego lockdownu, w odpowiedzi na pytanie o największe wyzwanie, najczęściej powtarzane słowo przez właścicieli restauracji, klubów czy organizatorów eventów to: "przetrwać". 90% lokali i firm z branży HORECA deklarowało spadek obrotów, a prawie 60% zmniejszenie zatrudnienia, w stosunku do stanu przed pandemii.
II lockdown w branży
- W czasie drugiego lockdownu, rok po wybuchu pandemii Covid-19, prawie połowa lokali z szeroko rozumianej branży gastronomicznej i eventowej zawiesiła działalność lub została zlikwidowana -dodaje Tomasz Szczęśniak, współzałożyciel i prezes portalu Briefly.
W czasie drugiego lockdownu (dane z marca 2021), widoczny był podział na trzy segmenty w ramach szeroko pojętej branży HORECA:
1. Restauracje i kawiarnie - większość (60%) działała na wynos
2. Kluby i przestrzenie eventowe - większość (70%) zawiesiła działalność
3. Hotele - większość (84%) działała zgodnie z reżimem sanitarnym
Siłę uderzenia pandemii w branżę HORECA w czasie drugiego, trwającego pół roku lockdownu obrazują:
- skala likwidacji i zawieszonych działalności na poziomie prawie 50%
- fakt, że jedynie 5% lokali zdołało całkowicie zmienić profil działalności, by dostosować się do wprowadzonych obostrzeń. Zmiana funkcjonowania zazwyczaj polegała na rozpoczęciu oferowania cateringu w dostawie lub zamiast organizowania przyjęć okolicznościowych, wynajmowanie przestrzeni do pracy biurowej (szkolenia, warsztaty).
'Odmrożenie' po drugim lockdownie
Na wiosnę 2021 roku, po trwającym pół roku drugim lockdownie, właściciele, pracownicy i klienci restauracji i przestrzeni na imprezy okolicznościowe wypatrywali z nadzieją jakichkolwiek informacji o ponownym otwarciu lokali. Konferencja prasowa rządu z 28 kwietnia 2021 roku nt. planów znoszenia obostrzeń epidemicznych miała błyskawiczne efekty.
Cieszył fakt, że rządzący tym razem z kilkutygodniowym wyprzedzeniem poinformowali o kolejnych etapach odmrażania zamkniętych sektorów gospodarki. Przedstawiciele lokali poczuli, że w końcu mają rozwiązane ręce i mogą udzielać zainteresowanym osobom wiążących odpowiedzi. Bowiem przez 6 miesięcy drugiego lockdownu właściciele i menedżerowie restauracji i sal bankietowych jak mantrę powtarzali, że wszelkie przyjęcia zależą od decyzji rządu.
Stan branży HORECA po pandemii Covid-19
Blisko 20% lokali z branży gastronomicznej i eventowej w Polsce nie przetrwało dwuletniej pandemii Covid-19.
Najmocniej negatywne skutki pandemii Covid-19 odczuły centra aktywności (np. sale zabaw, pokoje zagadek) oraz kluby i puby. Ponad 20% z tych obiektów zostało zlikwidowanych lub nie wznowiło dotychczas działalności. Stosunkowo najlepiej poradziły sobie hotele. Przyczyny są dwie:
- posiadają największe zasoby kapitałowe wśród obiektów branży HORECA,
- w czasie drugiego lockdownu mogły (w ograniczonym zakresie) funkcjonować, czego nie można powiedzieć o przestrzeniach rozrywkowych
Jakie perspektywy?
Wśród najważniejszych wydarzeń minionych 12 miesięcy właścicielki i managerowie lokali gastronomicznych oraz eventowych zgodnie wymieniają trzy zdarzenia i zjawiska:
- zakończenie lockdownu i ponowna możliwość przyjmowania gości w lokalach
- rosnące koszty funkcjonowania lokali (podwyżki cen energii, gazu, produktów)
- trudności z zatrudnieniem personelu Wszystkie powyższe zjawiska, w połączeniu z niestabilną sytuacją w Ukrainie, będą również rezonowały na funkcjonowanie branży HORECA w najbliższym roku.
Źródło danych: https://askbriefly.com/blog/raport-horeca-2022/