Jak zbudować dobry zespół?

Jak zbudować dobry zespół?

Od wielu lat prowadzę rekrutacje - kiedyś do zespołów, z którymi sama miałam przyjemność pracować, a od ponad 2 lat na zlecenie moich klientów. W bardzo wielu rozmowach, właściwie niezależnie od poziomu doświadczenia, pada pytanie: "Czy będę miał/miała zespół do zarządzania? Przynajmniej jedną osobę?". Zarządzanie innymi zdaje się dodawać roli, którą pełnimy, wagi i splendoru. "Moi ludzie" brzmi dumnie.

Kilka lat temu podczas bardzo ciekawych warsztatów, w których miałam przyjemność uczestniczyć, jeden z prowadzących powiedział, że za kilka lat nie będzie już potrzeby zarządzania ludźmi, ale umiejętność budowania zespołów będzie zawsze w cenie. Bo tak naprawdę właśnie o to chodzi - żeby umieć połączyć ze sobą kompetencje i osobowości, które mają ochotę wspólnie realizować cel, na który się umówiły. Niech tym celem będzie najlepsza restauracja w mieście. Zastanawiając się nad tym artykułem, miałam wiele pomysłów, jak podejść do tematu. Wybrałam cztery obszary, które są wg mnie kluczowe - uświadomienie sobie ich wagi może odegrać wg mnie dużą rolę w tym, czy budowanie zespołu będzie dla nas ciekawą przygodą, czy drogą przez mękę, w której satysfakcja z efektów będzie czystym przypadkiem.

Po pierwsze: budowanie zespołu to proces

"Pani Zuzo, ile czasu zajmie mi zbudowanie zespołu?" Tak bardzo, jak lubię tryb dokonany i odhaczanie na mojej liście rzeczy zrobionych, tak przez ponad 20 lat swojej pracy zawodowej nauczyłam się, że budowanie zespołu to proces, na który składa się wiele elementów i faz, których nie da się przeskoczyć albo których omijanie czy przyspieszanie nie ma sensu. Chociażby dlatego, że każdy zespół to ludzie - czasem bardzo różni, mający odmienne podejście do nawiązywania relacji, budowania zaufania, dawania i otrzymywania feedbacku itp. Nie da się zarządzić "od dzisiaj wszyscy mamy do siebie zaufanie" bez wspólnego przeżycia wielu różnych sytuacji, a to oznacza, że w budowaniu zespołu istotny jest też czas.

CAŁY ARTYKUŁ >KLIKNIJ TUTAJ<