Wytwarzane mięso przyszłością restauracji?

Wytwarzane mięso przyszłością restauracji?

Czy mięso z próbówek ma rację bytu w przyszłości? Jakie są kluczowe czynniki, które mogą wpłynąć na akceptację, lub jej brak, mięsa hodowlanego przez konsumentów? Wszystko jest kwestią nastawienia kupujących, którzy zechcieliby zaakceptować zamienniki mięsa. W tym celu, najpierw należałoby zsyntetyzować istniejącą wiedzę na temat czynników wpływających na akceptację przez konsumentów technologii hodowli mięsa, aby wpłynęło to na rozwój tego sektora.

Co zrobić, żeby konsumenci zaakceptowali mięso hodowlane? Bardzo ważne są: świadomość społeczna, postrzeganie korzyści i ryzyka, obawy etyczne i środowiskowe, emocje, czynniki osobiste, właściwości produktów i dostępność alternatyw dla mięsa. Wszystkie te wyznaczniki świadczą też o obawach konsumentów, dlatego należałoby ich przekonać i rozwiać wszelkie wątpliwości.

W przypadku kwestii etycznych i środowiskowych, głównie odpowiadają za dobrostan zwierząt, który odgrywa główną rolę w ograniczaniu diety konsumentów i akceptacji mięsa hodowlanego. Jest to tak grupa, która dla dobra zwierząt i środowiska rezygnuje z mięsa i albo preferuje weganizm, albo będzie chciała spróbować jeszcze innego rozwiązania - mięsa wytwarzanego. Dlatego też dobrostan zwierząt i kwestie ekologiczne byłby najbardziej wpływowymi czynnikami wpływającymi na stosunek konsumentów do mięsa hodowlanego.

Mięso z probówki będzie droższe

Czy jednak konsumenci będą skłonni płacić dodatkową "premię" za mięso wyhodowane komórkowo? A jeśli tak to jak dużą? Problemy środowiskowe i etyczne zachęcają konsumentów do akceptowania bardziej zrównoważonych systemów produkcji żywności. Względy etyczne i środowiskowe skłaniają konsumentów do płacenia wyższej ceny za zakup roślinnych zamienników mięsa, ale już niekoniecznie mięsa komórkowego.

Wydaje się, że same korzyści środowiskowe nie wydają się być silną motywacją do zrekompensowania dostrzeganego ryzyka lub impulsu niechęci wobec tej nowatorskiej technologii. Konsumenci coraz częściej angażują się w działania na rzecz planety, w kwestiach recyklingu, minimalizowanie problemu głodu lub marnowania żywności, segregacji, odzieży. Konsumenci są bardziej świadomi podczas robienia zakupów i dlatego też chętnie sięgają po roślinne zamienniki mięsa, jednak prawdopodobnie mięso hodowlane nie byłoby w tej grupie. Być może jest to jeszcze brak zaufania do nowatorskiej metody?

Konsumenci niechętni wobec mięsa z probówki?

Po obawach etycznych i środowiskowych kolejnymi najważniejszymi czynnikami są świadomość i wiedza oraz czynniki osobiste. Co ciekawe, naukowcy musieliby zmierzyć się z  "ogólną niechęcią" do akceptacji mięsa hodowlanego. Po drugie, głównymi czynnikami akceptacji wydawały się być wiedza i wskazówki heurystyczne - takie jak postrzeganie zdrowia i naturalności, a po trzecie fakt, że kwestie środowiskowe i etyczne wydają się mieć niewielki wpływ na konsumentów zainteresowanych tym tematem.

W jaki sposób kwestie środowiskowe, mogą pomóc producentom mięsa hodowanego na komórkach?

Przyszłe badania konsumenckie powinny koncentrować się na zrozumieniu cech zdrowotnych, bezpieczeństwa, naturalności i zrównoważonego rozwoju mięsa hodowlanego. Rola wiedzy, percepcji i osobistych odczuć wydaje się być ważniejsza niż same kwestie środowiskowe i etyczne. Dlatego branża musi wziąć pod uwagę rolę wiedzy i komunikacji, szczególnie skupiając się na zdrowiu, bezpieczeństwie i naturalności, a także cechach zrównoważonego rozwoju mięsa hodowlanego.