Trendy zero waste na 2022 rok

Trendy zero waste na 2022 rok

Wraz z nowym rokiem wszyscy stają przed pytaniem czego mogą się spodziewać w kolejnych dwunastu miesiącach. Trendy dotyczą wielu aspektów życia, w samej gastronomii można spojrzeć na nie z wielu stron. Od jakiegoś czasu popularny jest trend zero waste. Jak będzie się on kształtował w 2022 roku?

W tym roku trend zero waste będzie rozwijał skrzydła. Temat ten od jakiegoś czasu jest nam bardzo bliski - z wielu stron nagłaśniana jest kwestia ograniczenia marnowania jedzenia, stawianie na recykling, czy też nadawanie przedmiotom drugiego, trzeciego, czy czwartego życia. Czym charakteryzować się będzie ten trend w nowym roku? Na pierwszy plan wybijają się nostalgia food, smart food, eco-tech, dieta klimatyczna oraz poszukiwanie innowacyjnych naturalnych produktów, mogących zastąpić te nieekologiczne. Patrząc na konsumenckie postawy będzie to powrót do tradycji, planowania i oszczędności. Będziemy stawiać na przemyślane wybory, wykorzystywać już istniejące produkty i używać technologii by pomóc ekologii.

Świadomość populacyjna dotycząca kosztów ponoszonych przez planetę w procesie produkcji jedzenia jest coraz większa. Chodzi nie tylko o ślad węglowy, ale także o zużycie wody, energii oraz ziemi. Mając tego świadomość już teraz wiele indywidualnych, jak i przemysłowych decyzji podejmowanych jest z myślą o świadomych wyborach oraz ekologicznych rozwiązaniach. Efektem tego jest na przykład normalizacja żywności roślinnej, ograniczenie spożycia mięsa oraz nabiału. Popularny stał się fleksitarianizm i reduktarianizm. Stawia się na niektóre gatunki grzybów, które bardzo dobrze podbijają smak - są to na przykład japońskie Koji. Aromaty te mogą być bardzo pomocne przy tworzeniu jak najlepszego mięsa roślinnego. Jak się okazuje grzyby posiadają także właściwości wspierające rozkład plastiku, co ważne jest w kontekście recyklingu opakowań jednorazowych.

Pandemia bardzo rozwinęła rynek dowozów i jedzenia na wynos, co wiąże się z nowymi wyzwaniami dla producentów opakowań. Klienci stawiający na ekologię chcą, by jedzenie było zapakowane według ich przekonań, dlatego też opakowania nadające się do recyklingu, zjedzenia czy z materiałów biodegradowalnych będą jak najbardziej na topie.

Kolejnym trendem związanym z jedzeniem jest nostalgia food, czyli po prostu powrót do smaków dzieciństwa, kojarzących się ze spokojem. W potrawach poszukiwane będą sentymentalne konotacje, proste formy, oszczędne, bez zbędnych dodatków. Popularne również będą przydomowe ogródki, uprawianie własnej żywności oraz zapotrzebowanie na obecność roślin wokół nas. Ultraurban farming to właśnie kolejny trend - będzie to wzrost znaczenia miejskiego rolnictwa oraz nowa odsłona ogrodnictwa. Będą się rozwijać wewnętrzne farmy, uprawy roślin w miejskich szklarniach czy też farmach na potrzeby konkretnych instytucji czy społeczności. Już teraz wiele restauracji czy kawiarni posiadających swoje ogródki wydziela z części konsumpcyjnej miejsce na grządki z ziołami, warzywami czy owocami. A w tym roku będzie to jeszcze bardziej popularne!