Rynek dań gotowych w Polsce

Rynek dań gotowych w Polsce

Jak wynika z raportu PMR "Handel produktami food-to-go w Polsce 2022. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022-2027", w 2021 roku rynek dań gotowych do spożycia, z wykluczeniem produktów mrożonych, wart był 2,6 mld zł! Rynek ten rozwija się bardzo dynamicznie, mimo że jest w stosunkowo wczesnej fazie wzrostu.

W odróżnieniu od rynku przekąsek piekarniczych i sklepowej gastronomii, rynek dań gotowych jest w mniejszym stopniu zależy od mobilności społecznej. Co ciekawe pandemia COVID-19 bardzo sprzyja sprzedaży w tej kategorii. Krótkoterminowo dania gotowe, pakowane fabrycznie, postrzegane były jako bezpieczna alternatywa dla rynku HoReCa oraz jako wygodna forma zapasów domowych. Warto podkreślić, że na styczeń 2022 prawie 30 proc. respondentów nadal posiada w domu zapas dań gotowych.

Według przewidywań PMR, wartość rynku będzie nadal rosnąć - średniorocznie o 7 proc. Obecnie wszyscy myślimy o wojnie w Ukrainie - jest to czas trudny do przewidzenia, jednakże bezpośrednio na segment dań gotowych powinien mieć wpływ raczej umiarkowany i odznaczy się w wyższej nominalnej dynamice wzrostu rynku (wyższe ceny żywności) a niższej realnej dynamice wzrostu (mniejszy popyt).

Jakie wyroby najchętniej kupują Polacy? Przede wszystkim wyroby garmażeryjne, takie jak pierogi, krokiety czy naleśniki. Najczęściej po te produkty sięgają osoby między 25 a 34 rokiem życia (46 proc.), zaś najrzadziej osoby poniżej 25 roku życia (37 proc.). Warto zaznaczyć, że na częstotliwość sięgania po dania gotowe wpływ ma również miejsce zamieszkania - im większa miejscowość, tym konsumenci chętniej kupują dania garmażeryjne. Są to produkty dostępne w większości sklepów spożywczych, a także niektórych piekarniach. Wpisują się one również w upodobania Polaków do tradycyjnych smaków. Ponad połowa badanych stwierdza, że wybierając dania gotowe woli kupić produkty kuchni domowej, tradycyjnej niż typowe danie typu fast food. Z tym stwierdzeniem szczególnie zgadzali się badani w wieku 50 lat i więcej.

Badanie PMR pokazuje, że to właśnie dyskonty są dla ponad 60 proc. respondentów najczęstszym miejscem zakupu dań garmażeryjnych, jak i innych badanych kategorii dań gotowych.