Rynek alkoholi - analiza w branży HoReCa

Rynek alkoholi - analiza w branży HoReCa

W wielu dziedzinach życia i sytuacjach obecność alkoholu jest bezdyskusyjna, na czym bardzo korzysta cały przemysł napojów procentowych. Kończący się rok 2021, a także historyczny rok 2020 odcisnęły wyraźne piętno na całej branży HoReCa, w tym również na konsumpcji alkoholu. Lokale gastronomiczne zostały zamknięte, możliwa była jedynie sprzedaż na wynos, co nie obejmowało pozycji alkoholowych. Bary, puby i dyskoteki w ogóle nie miały możliwości funkcjonowania. Różnego rodzaju trunki tak naprawdę można było spożywać jedynie w domowym zaciszu. Jak cała sytuacja pandemiczna statystycznie wpłynęła na branżę HoReCa, uwzględniając przede wszystkim rynek alkoholi? Przedstawiamy to w najnowszym raporcie.

Towarzysząca nam od zeszłego roku pandemia zmieniła wiele w życiu każdego z nas, począwszy od podstawowego funkcjonowania, obowiązków czy pracy, aż po podróże zagraniczne, cele i marzenia. Koncentrując się na branży gastronomicznej, bez wątpienia można zaobserwować wiele przemian. Restauracje i kawiarnie zmierzyły się z wielomiesięcznym zamknięciem, zmuszającym przedsiębiorców do zmodyfikowania swojej działalności. W dużej mierze przyniosło to pozytywne skutki, a lokale ponownie otworzyły się na klientów. Tyle szczęścia nie miały bary alkoholowe, które zostały najbardziej dotknięte kryzysem pandemicznym. Ich zamknięcie w czasie największych restrykcji w prowadzeniu działalności gastronomicznej przełożyło się na chęć i częstotliwość odwiedzania ich przez klientów.

Według prognoz ekspertów w scenariuszu bazowym po bardzo złym dla branży roku 2020 wzrost rynku barów alkoholowych w 2021 roku osiągnie wartość z dynamiką dwucyfrową.

- Według naszych prognoz w scenariuszu bazowym, segment barów alkoholowych odnotuje przyspieszenie dynamiki wzrostu w 2022 r. Wynika to przede wszystkim z faktu, że będzie to najprawdopodobniej pierwszy rok "względnej normalności" i funkcjonowania lokali gastronomicznych bez większych ograniczeń (poza reżimem sanitarnym, obowiązkową dezynfekcją, dystansem itp.) - zauważa Magdalena Filip, starszy analityk PMR. - Dodatkowo prognozujemy, że w 2022 r. realnie zacznie odbudowywać się turystyka zagraniczna.

Cały opisywany segment jest bardzo mocno związany z mobilnością społecznościową oraz ruchem turystycznym, dlatego przewidywania powrotu podróżujących przyczynić się mogą do odrodzenia barów alkoholowych, jak również klubów nocnych oraz dyskotek, które z powodu restrykcji musiały zawiesić swoją działalność. Niewątpliwie skorzysta na tym cała gastronomia - goście odwiedzający lokale restauracyjne podczas spotkań o różnym charakterze bardzo często zamawiają alkohol w zróżnicowanej postaci.

CAŁY RAPORT >KLIKNIJ TUTAJ<