Poszukiwany pracownik w sektorze usług - jak go znaleźć?

Poszukiwany pracownik w sektorze usług - jak go znaleźć?

Firmy na nowo rozpoczynają swoją działalność, a co za tym idzie poszukują wykwalifikowanej załogi. Od maja udział firm notujących wzrost sprzedaży wyniósł 30% i był większy od tych, które odczuły spadek (24%).

Jak wskazał Polski Instytut Ekonomiczny, sytuacja w sektorze usług w naszym kraju zaczęła się poprawiać. Tylko jak znaleźć dobrego pracownika w sektorze usług? A może nie trzeba szukać, a jedynie dać się znaleźć? 

Zdaniem ekspertów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, popyt na usługi w naszym kraju powoli będzie powracał do poziomu sprzed pandemii. Branża rozkwita. Z drugiej - rozpoczyna się rywalizacja i wielu pracodawców staje przez pytaniem "jak znaleźć dobrego pracownika"? W efekcie na rynku pojawi się większe zapotrzebowanie na pracowników z konkretnymi kompetencjami. 22% przebadanych przez PIP podmiotów planowało w czerwcu zwiększyć zatrudnienie, 14% planowało podnieść wynagrodzenia. Z jednej strony to dobry znak. 

Cztery wskazówki jak znaleźć dobrego pracownika

Wyobraź sobie sytuację, w której to pracownicy sami zgłaszają się do ciebie z pytaniem o zatrudnienie. Brzmi nierealnie? Wcale nie musi tak być. 

 

Wskazówka 1: Przeprowadź audyt wizerunku firmy jako marki pracodawcy.

Audyt marki pracodawcy ma na celu udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

- Jakie komunikaty wysyłamy do kandydata?

- W jaki sposób je wysyłamy?

- Czy przesyłane komunikaty są spójne?

- Czy ich treść faktycznie jest skuteczna?

- Co o firmie mówią inni - pracownicy?

- Jakie działania prowadzą nasi konkurenci?

- Jakie efekty przynoszą działania konkurentów?

- Jakie działania należy wprowadzić, a z jakich zrezygnować?

 

Wskazówka 2: Przygotuj i zaimplementuj strategię employer brandingową.

Wśród działań, jakie znajdują się w strategii mogą znaleźć się:

- Programy ambasadorów marki

- Analiza ścieżki pracownika

- Analiza grup docelowych

- Analiza działań konkurencji

- Programy onboardingu

- Warsztaty dotyczące komunikacji wewnętrznej

- Zaplanowanie i realizacja skutecznych kampanii PR-owych

- Wsparcie w organizacji konkursów wewnętrznych

- Organizacja imprez i wyjazdów integracyjnych

Ważna informacja: 86% pracowników nie ubiegałoby się o zatrudnienie lub nie kontynuowałoby pracy w firmie, która ma złą reputację wśród byłych pracowników lub ogółu społeczeństwa.

 

Wskazówka 3: Przeprowadź audyt określający identyfikację pracowników z firmą. Konkurencyjność firmy zyskała dziś nową definicję. To nie tylko jakość oferowanych przez nią usług, ale również jej reputacja na rynku pracy. Dobre opinie wygłaszane poza firmą przez pracownika pozwolą w organiczny sposób dotrzeć do potencjalnych kandydatów, zwiększając efektywność rekrutacji i zmniejszając koszty.

 

Wskazówka 4: Zweryfikuj, jakie oczekiwania mają potencjalni kandydaci. Pandemia zdecydowanie wpłynęła na stosunek do benefitów, czy czasu pracy. Dlatego, jeśli zastanawiasz się, jak znaleźć dobrego pracownika - sprawdź, jakie ma obecnie oczekiwania. W zależności od tego, w jaką "generację" celujesz - dopasuj swoją ofertę do potrzeb grupy docelowej. Dobrym pomysłem jest także przejrzenie aktualnych ofert pracy firm konkurencyjnych, czy pozyskujących pracowników o podobnych kwalifikacjach.

Skoro znasz już odpowiedź, jak znaleźć dobrego pracownika w sektorze usług to czas wdrożyć działania w życie. Zrób to samodzielnie lub z pomocą ekspertów z zewnątrz.