Polska w czołówce producentów wyrobów czekoladowych

Polska w czołówce producentów wyrobów czekoladowych

Wśród krajów Europejskich Polska jest piątym producentem wyrobów czekoladowych, a także czwartym eksporterem na świecie. Co ciekawe statystycznie Polak wydaje na słodycze w ciągu roku 190 zł, a średnie spożycie czekolady wynosi 5,2 kg na osobę. Zbliżające się święta Bożego Narodzenia będą dla producentów czasem żniw.

Według ?Rzeczpospolitej? spożycie czekolady w ciągu kilkunastu lat wzrosło - w 2007 roku wynosiło 4 kg na osobę, zaś w 2020 r. już 5,2 kg. Mimo wszystko do światowych liderów nadal nam daleko. Austriacy oraz Niemcy zjadają około 8,3 kg wyrobów czekoladowych rocznie. Na te produkty Polacy wydają średnio 190 zł - najpopularniejszymi produktami są tabliczki czekolady (28,2 proc.) oraz praliny (27,2 proc.).

Jak kształtuje się wartość polskiego rynku czekolady? Według najnowszych badań na czerwiec 2021 r. wynosi on 7,65 mld. zł, co oznacza wzrost o pół procent w porównaniu rok do roku. Polska produkcja osiągnęła w tym czasie 189 tys. ton. W samej Unii Europejskiej w 2020 roku wyprodukowano 3,54 mln ton słodyczy czekoladowych. Na 90 proc. produkcji w UE składa się praca ośmiu krajów. Trzema największymi producentami, którzy odpowiadają za niemal 60 proc. rynku europejskiego, to Niemcy (33 proc.), Włochy (15,6 proc.) i Francja (9,2 proc.). Dalej plasują się Holandia (9 proc.), Polska (6,7 proc.) oraz Belgia (6,6 proc.). Niemcy są również największymi światowymi eksporterami czekolady - wartość eksportu wynosi prawie 5 mld dolarów, co stanowi 17 proc. udziału w światowym eksporcie słodyczy czekoladowych. Wartość polskiego eksportu wynosi prawie 2,1 mld dolarów.