Na co postawić w 2022? Trendy na nowy rok!

Na co postawić w 2022? Trendy na nowy rok!

Wiele trendów jest ponadczasowych, inne falami zalewają gastronomiczny rynek. Niemarnowanie żywności czy zainteresowanie kuchnią roślinną są z nami od wielu lat. Co więc nowego przyniesie rok 2022?

Swój czas na gastronomicznej scenie zdecydowanie będzie miało coraz popularniejsze kimchi. Jego globalny rynek jest już warty ok 30 mld dolarów i jeszcze nie powiedział ostatniego słowa. Wręcz przeciwnie - według przewidywań ten segment rynku będzie rósł o prawie 9 proc. rocznie przez najbliższych kilka lat.

Kimchi to produkt, który może być spożywany przez cały rok, choć ich popularność największa jest jesienią i zimą - ze względu na zawartość pożytecznych bakterii kwasu mlekowego, poprawia się nasza odporność, wspomagają trawienie i regulują prace jelit. Kimchi może być idealnym dodatkiem do sałatego, zup, mięsa, makaronu czy wrapów. Bardzo dobrze łączy się ze street foodem, szeroko pojętą kuchnią azjatycką czy też kuchnią fusion.

Ważna na rynku gastronomicznym jest kuchnia azjatycka, ze szczególnym naciskiem na warzywa. Okres popularności fast foodów minął, mimo że kebab nadal jest chętnie kupowany, to jednak kuchnia bliskowschodnia stawia bardziej na bowle z hummusem i falafelami, z kiszonymi warzywani, takimi jak kapusta, kalafior, buraki, cukinia czy zielone pomidory. Podobnie sprawa ma się z sushi - zamiast niego klienci chętniej wybierają kuchnię koreańską, tajską czy seczuańską. Nie są to już potrawy sprzedawane w styropianowych naczyniach, a restauracje na wysokim poziomie, serwujące dania a la carte. Kuchnia azjatycka daje ogromny wybór zdrowych smaków, szeroki wybór dań wegetariańskich i wegańskich, a także stawia na to, co lokalne. Warto zauważyć, że azjatycka dieta w 80 proc. składa się z warzyw, mięso jest jedynie dodatkiem.

Co jeszcze będzie popularne w 2022 roku? Foodsharing! Swoją popularność, jakby to nie brzmiało, zawdzięcza pandemii i lockdownom. Restauracyjni goście spragnieni możliwością spędzania czasu w lokalach, chętni są do próbowania wielu dań, dlatego też zrodził się pomysł foodsharingu. Manu oraz potrawy komponowane są w taki sposób, by goście mogli dzielić się jedzeniem przy wspólnym stole, dzięki czemu jednego wieczoru mogą spróbować wielu dań.

Mówiąc o trendach warto zwrócić też uwagę na mięso. Tak, nadal oczywiście będzie popularne, ale konsumenci większy nacisk będą kładli na jego jakość, będą kupować produkty mięsne droższe i od dobrych, często lokalnych, producentów. Jest to pewnego rodzaju odpowiedź na szerzącą się popularność idei wegetarianizmu. Szanując zwierzęta nie trzeba rezygnować z ich mięsa, wystarczy wybierać dobrych producentów, którzy również traktują zwierzęta hodowlane z szacunkiem, dbają o ich byt. Wiążę się to z wyższą ceną produktów, ale jakościowo są to dania o wiele lepsze. Jeśli mięso jest tanie, to znaczy że zostało wyprodukowane masowo, co nie jest dobre.

Co więc przyniesie nam 2022 rok? Nacisk na jakość produktów spożywczych, zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego, wzrost popularności kuchni azjatyckiej w dotąd mniej znanym wydaniu, a także smakowanie wielu dań przy jednym stole. To zdecydowanie będzie smaczny i zaskakujący rok!