Faux-pas w luksusowej restauracji? Sześć wskazówek, jak go uniknąć

Faux-pas w luksusowej restauracji? Sześć wskazówek, jak go uniknąć

Wizyta w ekskluzywnym lokalu jest dla wielu wydarzeniem niecodziennym, które związane jest z przestrzeganiem pewnych reguł. Poza odpowiednim ubiorem funkcjonuje kilka zachowań, o których należy pamiętać. Menadżer jednej z londyńskich restauracji nagrodzonych gwiazdką Michelin, Matthew Mawtus, radzi, jak uniknąć najpopularniejszych nieporozumień.

1. Nie zmieniaj stolika samodzielnie. Poproś o to menadżera sali

Aby uniknąć niepotrzebnego chaosu  i uszanować pracę obsługi lokalu, nie należy na własną rękę zmieniać zaproponowanego stolika. Restauracje są zazwyczaj podzielone na sekcje, a nad każdą z nich czuwa starszy kelner, dlatego też obsługa tak usadza gości, aby równomiernie obciążyć wszystkich pracowników i zapewnić odpowiednią ilość uwagi klientom.

2. Nie kłóć się o to, kto ma zapłacić

Spór o płatność rachunku jest bardzo powszechny, jednakże w każdym wypadku, niezależnie od poziomu lokalu, nieodpowiednim jest kłócić się o uiszczenie kwoty rachunku, gdy kelner czeka przy stoliku na jego opłacenie. Aby uniknąć niepotrzebnego stresu i zakłopotania lepiej wcześniej ustalić, kto będzie płacił.

3. Nie zamawiaj drugiej najtańszej butelki wina

W luksusowych restauracjach, takich jak tych opatrzonych gwiazdką Michelin, karta win możne zaskakiwać, zarówno pod względem różnorodności, jak i cen. Wielu klientów w takiej sytuacji wybiera drugą najtańszą pozycję. Zaleca się jednak zasięgnąć rady u sommeliera, który najlepiej zna zawartość restauracyjnej piwnicy. Dodatkowym ułatwieniem w wyborze jest poinformowani kelnera o budżecie przeznaczonym na wino.  

4. Uwagi przekazuj osobiście, a nie przez Internet

W momencie gdy otrzymane posiłki lub poziom obsługi lokalu nie spełniały wymogów gości, były słabej jakości czy wzbudziły niezadowolenie, najlepiej swoje uwagi przekazać bezpośrednio obsłudze lokalu, aby Ci mieli możliwość naprawienia swoich błędów. Negatywna opinia w Internecie uniemożliwia restauracji rozwiązania problemu.

5. O ograniczeniach dietetycznych informuj z wyprzedzeniem

Wiele osób posiada przeróżnego rodzaju alergie czy wymagania dietetyczne, które nie zawsze są łatwe do zaspokojenia w krótkim czasie. Dlatego  najlepszym wyjściem jest danie obsłudze odpowiednio dłuższego czasu na przygotowanie się do specyficznego zamówienia, np. wysłanie przed wizytą w restauracji maila z informacją o konkretnych ograniczeniach.

6. Nie zapominaj o społecznym aspekcie wspólnego posiłku

Restauracja jest jednym z nielicznych miejsc, w którym całą uwagę można przeznaczyć rozmowę z rodziną czy znajomymi, z którymi przyszło się do lokalu, dlatego nie warto marnować tego czasu na korzystanie z telefonu.