Biznes rodzinny: czy warto go prowadzić?

Biznes rodzinny: czy warto go prowadzić?

Mimo mało korzystnych perspektyw na najbliższe miesiące, aż 81,5 proc. właścicieli firm rodzinnych jest przekonanych, że jest to biznes warty prowadzenia. Takie wyniki uzyskano z badania Firmy rodzinne, przeprowadzonego w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy, która została zainicjowana przez PSH Lewiatan.

W Polsce znaczącą częścią gospodarki są firmy rodzinne, które dominują w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, a na rynku są od zawsze. Według zeszłorocznych danych GUS, istnieje około 2 mln rodzinnych biznesów w Polsce. Niestety zmiany prawne, ich intensywność oraz szybkie tempo wprowadzania, negatywnie odbijają się na sytuacji rodzinnych biznesów.

Badanie Firmy rodzinne, przeprowadzone w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy, szeroko przyjrzało się wielu aspektom prowadzenia takiego biznesu. Jak wynika z tego badania, prawie jedna czwarta właścicieli nie założyłaby firmy wiedząc, z jakimi wyzwaniami wiąże się dziś prowadzenie działalności. 10 proc. przedsiębiorców założyłoby biznes, jednakże w innej branży. 35 proc. respondentów stwierdziło, że niełatwo jest prowadzić biznes rodzinny, a 4 proc. jest zdania, że nawet nie warto go prowadzić. Mimo tego 75 proc. właścicieli firm chciałoby, aby w ich firmie pracowali członkowie rodziny, 76 proc. chciałoby w przyszłości przekazać swój biznes kolejnemu pokoleniu.

Jak zaznacza dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, wyzwań, przez którymi stoją rodzinne firmy, jest w tych czasach bardzo dużo. Jest to zarówno kwestia zmieniającego się otoczenia, rosnąć konkurencji, ale także digitalizacji, zmian prawnych czy rotacji pracowników. Mimo tego warto zaznaczyć, że rodzinny charakter biznesu wpływa silnie na jego stabilność - przedsiębiorcy prowadzący takie firmy dbają nie tylko o ich szybki rozwój, ale także stawiają na kontynuację, a plany snują na wiele lat. Problemem jedynie są coraz to nowsze zmiany legislacyjne i nowe przepisy. Osoby samozatrudnione będą coraz bardziej obciążone administracyjnie i podatkowo, co może realnie wpłynąć na pogorszenie się kondycji finansowej.

Właściciele firm rodzinnych zauważają, że największym wyzwaniem, które przed nimi stoi w 2022 roku, są rosnące koszty prowadzenia działalności, czyli wysoka inflacja i rosnące koszty energii. Takie wnioski wyciąga niemal połowa ankietowanych. Około 25 proc. obawia się utraty płynności finansowej oraz niestabilności obecnych przepisów, natomiast dla 20 proc. badanych wyzwaniem jest zrozumienie prawa podatkowego. Dla wielu problemem jest również wzrost konkurencji na rynku.

Największą barierą dla rozwoju biznesów rodzinnych w Polsce są przepisy prawne - aż 85 proc. właścicieli firm zauważa, że prawo w naszym kraju nie sprzyja rozwojowi firm rodzinnych, natomiast według 68 proc. prawo jest niezrozumiałe. Szczególnie niezrozumiałe dla 76 proc. właścicieli są nowe przepisy, które weszły w życie wraz z Polskim Ładem, a dla 78 proc. zmiany te źle wpłynęły na ich działalność.

Jak mówi Robert Rękas, Prezes Zarządu Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan:

- W tym roku obserwujemy jak obecna sytuacja polskich przedsiębiorców osłabia prowadzenie biznesów. Firmom z sektora MMSP jest wyjątkowo ciężko, lecz z drugiej strony rodzinny charakter firmy stanowi niesamowity atut, przewagę i siłę. W tym tkwi największa wartość. W obliczu trudnej sytuacji i prognoz na przyszłość zauważamy u naszych przedsiębiorców niesamowitą mobilizację i motywację do efektywnego działania oraz przetrwania zmian.